Läget på rondellfronten
Det är många kommuner i Sverige som gör anspråk på att vara rättmätiga innehavare av "Sveriges fulaste rondell". Ja, nu är det väl förstås inte de rondellansvariga myndigheterna i dessa tätorter som gjort valen utan mer medborgarna därstädes. I allmänhet är det utsmyckningen eller brist på utsmyckning som gör att rondeller kanditerar om den föga PR-skapande titeln.
I Linköping, t .ex, anses ett i rondellmitten placerat konstverk vara så anskrämligt fult att bilister närmast mår illa då de tvingas passera till och från sitt arbete. Frågan är om inte den rondellen kan anses trafikfarlig. Kan det ha varit i den rondellen som Pliktens grabb orsakade en olycka förra året? Han kanske blev illamående precis som sina östgötska undersåtar.
I Gävle ansåg man länge att rondellen i Gustafsbro i utkanten av stan inte bara var stans utan också hela landets fulaste rondell. Den topplatsen generade de styrande så till den milda grad att den nu, efter en genomgripande utsmyckning, gör anspråk på att vara en av de vackraste cirkulationsplatserna i hela landet. Grattis, Gävle!
I en radiolyssnarenkät i Skåne utsågs med marginal rondellen i Stoby som den fulaste i Skåne. Det resultatet kunde inte medborgarna i Lund smälta. Eftersom man anser sig ha hela Sveriges fulaste rondell inom lärdomsstadens hank och stör, så borde väl det räcka också för den absoluta topplatsen även i Skåne. Det kan man väl hålla med om.
Om rondellen i Linköping genererar illamående så genererar Lek- och Busrondellen i Örebro bara ilska. Inte så mycket för sin anskrämlighet utan för att den så effektivt kamouflerat att det är just en rondell med de trafikregler som gäller i en sådan anordning. Att den sedan är så ful att man kan tro att det är ett examensarbete i Konstfack gör inte saken bättre. Men det är väl inte så lätt att göra ett bra examensarbete då man tvingats att arbeta med betongsgrisar, kedjor och långtradardäck..
I en tävling där både utseende och dålig funktion värderas står Lek- och Busrondellen i Örebro i fullständig särklass.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida