tisdag 3 mars 2009

Rojalistiska reaktioner

Jag har fått smått bisarra reaktioner på min blog, där jag på heder och samvete lovar att inte köpa tidningar som innehåller texter om den kungliga förlovningen och det kommande bröllopet. Jag repriserar för ordningen skulle den korta blogen:

"Om det kan intressera ärade läsare lovar jag på heder och samvete att aldrig köpa en tidning som på löpsedel eller förstasida puffar för ett innehåll som gäller Victoria Westling och/eller Daniel Bernadotte. Det må gälla kvällspress eller colorerad press. Undantag; jag kommer även fortsättningsvis att prenumerera på Nerikes Allehanda och ETC Örebro. När det gäller den senare avisan kommer royalistiska artiklar där vara synnerligen sällsynta och då djupt kritiska mot pinsamheterna. Hur många följder mitt exempel"

Något i denna text retar en fullfjädrad rojalist så till den milda grad att han, för det är en han, spyr galla över "fanatismen", som han tycker är den bästa benämningen på oviljan att ta del av kvällstidningarnas redan, mer än ett år före bröllopet, kväljande ältande av föreningen mellan kronprinsessan och "mannen av folket".

" Har aldrig tyckt om personer som söker påverka mig att hålla med i "spekulativa åsikter", oavsett om det är politik, religion, republikfrågor eller om monarki"

Jag undrar stilla; vad i min blog är det som föröker påverka dig att tycka sammalunda? Nej, jag förstår och respekterar att du tillhör den skara som kvälls- och dampress sätter sitt hopp till när det gäller förväntad upplageökning. Jag tror att många följer mitt exempel men allt talar för att ännu fler kommer att gotta sig åt pressens alla avslöjanden angående de unga tu. Så Expressen, Aftonbladet, Svensk Damtidning med flera räknar nog rätt.

Den arga blogläsaren påstår helt frankt att jag är "republikan" och att jag kanske borde ha min hemvist "österut". Kan det vara Finland han menar? Nej, jag passar varken i Finland eller något annat land österut utan trivs med Sverige och vårt statsskick. Vilket inte hindrar att man kan reagera med trötthet mot överdrifter i rapporteringen från hovet.

Kanske retade det att jag respektlöst kallade "de två" för Victoria Westling och Daniel Bernadotte.
Jag rekommenderar min rojalistiske blogläsare att absolut inte lyssna på satirgruppen Public Service i radions P1 på söndagmorgnarna. Risken för blodstörtning är då uppenbar.





0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida