söndag 19 april 2009

Gläntan som blivit och förblivit Anta

Skolan i Oxhagen har nu restaurerats för ett antal miljoner. Min förhoppning att pengarna skulle räcka till en ny skylt till förskolan Gläntan, som ligger inom restaureringsområder, kom dock på skam. Jag hade tänkt mig att det skulle finnas en liten slatt pengar kvar till sju billiga frigolitbokstäver, G L Ä N T A N, som barnen själva, alldeles gratis, skulle kunna sätta litet färg på.

Den skylt, som för cirka 20 år sedan upplyste mig och andra om att förskolan döpts till idylliska Gläntan, har sedan 15 år tillbaka tappat det mesta. Framförallt har den tappat bokstäverna G L och N och prickarna över A:et. Under cirka 15 års tid har många bibringats uppfattningen att förskolan heter ANTA, ganska obegripligt för nytillkomna betraktare. Inte kan det väl bedrivas någon seriös verksamhet där det tillåts en så risig extern miljö? Varför reagerar inte personalen?

Medan jag ändå är i kvirrartagen undrar jag över varför inte sträckan mellan Björkhaga och Centrum kan faställas till 3,7 kilometer eller vad som är det korrekta. Fritidsförvaltningens- eller om det är Gatukontorets vägvisar- och avståndsskyltar redovisar i stora sett alla tänkbara svstånd mellan 3,1 och 4,0 kilometer. Enligt min stegräknare är det korrekta avståndet bra nära 3,7 kilometer, plus/minus 3% beroende på om man genar i krökarna eller ej.

Nu ska jag se hur AIK tar ner Brommapojkarna på jorden igen.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida