torsdag 9 april 2009

Jag slår vad...

Den allsvenska fotbollen går vidare med tre matcher idag- långfredagen. Förutom att ÖSK möter seriefavoriten Elfsborg spelar Halmstads BK mot Trelleborg och Brommapojkarna mot Häcken. Det är ingen djärv gissning att matchen på Behrn Arena blir den mest publikdragande av de tre. Mitt tips är att det kommer ca 16.000 åskådare till de tre långfredagsmatcherna, varav hälften till Behrn Arena.

Den första allsvenska omgången samlade, som jag förutsåg i ett inlägg, storpublik, nämligen 87.452 åskådare fördelat på åtta matcher. Det överträffade mitt tips på 81.000. Kanske elfsborgaren Bo Johansson, ny ordförande i Föreningen Svensk Elitfotboll och förespråkare för en lagmässigt bantad Allsvenska, börjar inse att den publikmässiga nedgången förra året kanske bara var tillfällig. Nu ska man väl inte dra alltför långtgående slutsatser efter en enda omgång, av trettio, men för mig är trenden redan klar. Så här kommer det att se ut på de olika arenorna i den andra omgången:

5.000 kommer till Örjans Vall för att se Halmstad mot Trelleborg
3.000 kommer till Grimsta för att se BP mot Häcken
8.000 kommer till Behrs Arena för att se ÖSK mot Elfsborg
17.000 kommer till Gamla Ullevi för att se Blåvitt mot Djurgården
14.000 kommer till Söderstadion för att se Bajen mot Gefle
11.000 kommer till Gamla Ullevi för att se Gais mot Helsingborg
22.000 kommer till Swedbank Arena för att se Malmö mot Örgryte
6.000 kommer till Fredrikskan för att se mästarna Kalmar mot AIK

Det blir sammanlagt 86.000 åskådare, nästan en tangering av första omgångens totala tillströmning. Det allsvenska publiksnittet efter två omgångar kommer att vara10.750 åskådare

Jag slår vad med läsarna av den här bloggen att den allsvenska publiken kommer att öka med minst 10% jämfört med 2008. Jag satsar 100 spänn. Någon som antar vadet? Det måste i så fall ske senast kl 19.00 idag, fredagen den 10 april 2009.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida