torsdag 12 november 2009

När NA belönade hatramsor med 10.000 kronor

Allehandasportens Henrik Bränd är i dagens tidning indignerad över hockeyklackens ensidiga skanderande hata, hata, hata Västerås vid gårdagens match i gurkstan. Kan inte tidningen ta till samma metod som vanligt för att belöna slikt skanderande - ge klacken 10.000 kronor? Jag vet inte hur den tidigare belöningen till Vulkanerna i Degerfors utfallit, men bedömningsgrunderna har väl inte förändrats.

Ursäkta ironin, för en sådan var ovanstående, men Bränd gav mig ett "frislag", som jag måste utnyttja, med sin krönika. Ni känner väl till historien, jag har berättat den tidigare:

När ÖSK och Degerfors möttes i fotbollsderby 2005, det gällde då Superettan, hade Nerikes Allehanda utlyst en klacktävling mellan Kubanerna och Vulkanerna. Bästa klackinsats under derbyt skulle enligt tidningens egen sammansatta jury belönas med 10.000 kronor. Jag satt då på läktaren och kunde direkt konstatera att Vulkanerna antingen inte informerats om tävlingen eller inte hade behov av någon kassaförstärkning. Klacken körde nämligen redan från första stund ramsan hata, hata, hata Örebro med oändligt antal upprepningar under matchen. Jag gratulerade inom mig Kubanerna till de lättförtjänta pengarna. Döm om min förvåning när jag dagen därpå läste att Allehandajuryn dömt Vulkanerna till segrare och att man förstärkt klackkassan med 10.000 kronor.

Så vitt jag vet tog Vulkanerna emot pengarna utan att skämmas. Kvar vid skampålen stod bara Allehanda som aldrig kommenterade detta skamliga juryutslag. Jag gör som jag jag gjort tidigare, jag uppmanar Allehanda i anständighetens namn att i efterhand premiera Kubanerna med 10.000 plus ränta.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida