söndag 8 november 2009

Vaccinerad innan repet gick

Jag är vaccinerad. Det var visserligen väldigt nära att repet drogs innan jag fått det immuniserande sticket, men jag hade turen på min sida. För precis som i "fädrens spår " i Dalom skulle repet dras om man var för sent ute. I det här fallet, på USÖ i fredags, var "för sent ute" om man var nummer 501 eller sämre i kön. Det fanns nämligen bara 500 doser vaccin kvar.Jag stod någonstans i ett ovisst gränsland

Nu fanns det ett riskmoment till enligt den informatör som löpte fram och åter utefter kön. Dom med sprutorna skulle nämligen, alla på en gång, ta lunch klockan 12.00. Det skulle dom göra även om det fortfarande fanns vaccin kvar att injicera. När jag intog min plats sist i kön var klockan 11.50 och vår informatör bedömde att injicerandet av de 500 doserna skulle ta cirkus en timma. Min chans var alltså relativt god både att doserna skulle räcka, men också att jag skulle hinna få mitt stick innan injiceringspersonalens luchrast.

Snabbt ökade kön bakom mig, människor som sannolikt antingen inte skulle hinna få någon injicering alls eller skulle få stå stilla en timma medan personalen käkade lunch. Jag antar att många stod på fel sida när repet drogs men då hade jag redan hunnit skrika "aj" och fått ett plåster över injiceringssticket. Undrar vad dom sa på andra sidan repet?

Jag, med flera i bakre delen av kön, undrade varför inte injiceringspersonalen kunde vänta med lunchrasten tills de 500 doserna injicerats, det kunde ju bara röra sig om några minuters fördröjning. I sämsta fall. Och varför kunde man inte göra en snabbräkning av antalet personer i kön för att veta var repet skulle komma att gå? Vår löpande informatör hade inga bra svar på våra frågor.



0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida