måndag 11 januari 2010

En inte helt vanlig januarimorgon

Klockan är elva på förmiddagen den 11 januari och redan har det hänt saker som inte är vardagsmat direkt. Jag hade en inbokad tid hos Bilprovningen kl. 10.40 och med tanke på att nattemperaturen varit under 20 grader var det säkrast att kolla startbenägenheten hos vår TRM 899. Det gick bra med starten och jag passade på att ta en uppvärmningstur i arla morgonstund. Jag valde att ta den skogsväg som heter Runnaby Kvarnväg.

Redan innan bebyggelsen efter Kvarnvägen tar slut fick jag sällskap av en älg (det var nog en ko eftersom den saknade horn). Den sprang parallellt med vägen ett femtontal meter från bilen och vek inte av in mot skogen förrän efter hundra meter i mitt sällskap. En mäktig upplevelse i den tidiga timmen och det svaga morgonljuset. Jag vände innan jag kom ut på Närkes Kils-vägen och körde Kvarnvägen tillbaka- och sannerligen stod inte älgkossan kvar där och glodde.

Väl hemma i Björkhaga igen kunde jag konstatera att Kerstin var ute på sitt vanliga morgonuppdrag, det vill säga att vissla in rådjuren. En signal som för rådjuren indikerar att nu är fodermorötterna serverade. Medan hon ännu sysslade med utfordring av de övriga husdjuren, d v s fåglarna, var rådjuren framme vid utfordringsenheterna (plastbunkar) och lät sig väl smaka.

Innan jag gav mig iväg till Bilprovningen i Lillån kunde jag konstatera att fågelmaten äntligen accepterades också av domherrarna. För första gången denna vinter gick tydligen våra fågelfrön an även för dessa färggranna individer. Varför kom dom just nu? Hade ryktet gått från gård till gård och från buskage till buskage att hos Thörners finns det mat som duger även åt dessa fågelbordets aristokrater?

Hur det gick hos Bilprovningen i Lillån? Jo, jag valde att gå på toaletten så jag slapp att se hur de rykte och slet i "Tarmen" - denna rena bilmisshandel har jag sett nog av sedan tidigare. När jag kom ut i provhallen igen möttes jag av provokatörens (heter det väl inte) "det ser bra ut det här". Det var visserligen en parkeringsljuslampa som hade gett upp, så det får jag väl åtgärda till nästa besiktning om ett år.

Och som sagt - allt detta innan klockan passerat 11 på förmiddagen den 11 januari 2010.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida