tisdag 12 januari 2010

Gredelina bussar utan namn

Jag har nu äntligen teståkt en av de nya stadsbussarna. Jag valde av naturliga skäl 7:an med påstigning Posthornsgatan och avstigning Konserthuset. Restid 20 minuter.

På en skala 1 till 10 kan jag ge i varje fall 7:an betyget 8. Det betyget har jag kommit fram till genom att från maxbetyget 10 dra färgen- gredelin- och den nya färdvägen. Varför kan jag inte få gå av vid Våghustorget längre? Dessutom har jag plussat för den ljusstarka numreringen och destinationsmarkeringen. Nu ser man mycket långt håll vilken buss som är i antågande, vilket gör att man har god tid på sig att förbereda påstigningen, d v s skaffa sig en bra placering i kön och kunna ha busskortet i beredskap.

Så långt är allt gott och väl. Nu inställer sig en stilla undring; vart tog bussnamnen vägen? De olika bussarna och linjerna skulle ju få namn efter kända örebroare, örebroare "som satt Örebro på kartan" som det hette i förutsättningarna. Jag har själv i den här bloggen redovisat hundratalet presumtiva fadder till stadsbussarna. Jag vill kunna ta stadsbussen "Totten" till Karlslunds Herrgård. Det är där han bor den femfaldige världsmästaren i bandy, Olle "Totten" Gustavsson. Vad 7:an, som trafikerar sträckan mellan Björkhaga och Naturens Hus, gör anspråk på att få för namn vet jag inte, men naturälskare Rosenbergs borde duga gott även om han inte, vad jag vet, har så mycket med Björkhaga att göra.

Vilken buss och linje som bör få namn efter Hovsta-Holger kan ni fundera på till i morgon.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida