söndag 14 februari 2010

Bara Göteborg och Djurgården blir starkare (19)

Om ni vill så kan jag avslöja för er resultatet av de temperaturmätningar jag gjort på de allsvenska lagen så här en månad innan det brakar loss. Jag behöver väl knappast påpeka att mätningarna gjorts i bistraste vinterkyla och med ganska få träningsmatcher som grund..

I det här skedet har jag nöjt mig med att efter bästa förmåga placera de 14 lagen ( ja, jag vet att det är 16 lag men i det här skedet har jag tills vidare lämnat de två nykomlingarna därhän) i tre grupper


1. Lag som sannolikt blir bättre än föregående säsong

2. Lag som sannolikt blir sämre än föregående säsong

3. Lag som sannolikt behåller standarden från föregående säsong

I Grupp 1 kan jag i det här skedet bara skönja två lag värdiga epitetet. Först Djurgårdens IF, inte för att de på något sätt färväntas gå en strålande allsvensk säsong till mötes utan mer för att varje förändring i Djurgårdens fall måste bli till det det bättre. Det andra laget som förväntas bli bättre är IFK Göteborg, som dels får tillbaka flera långtidsskadade spelare, dels fått ett par rejäla förstärkningar till truppen; anfallaren Pär Ericsson från Gais och landslagsmässige försvararen Fredrik Risp.

Grupp 2 är välbefolkad, men inom den gruppen kan naturligtvis förändringar ske ju närmare premiären vi kommer. En bra säsong kommer förmodligen AIK att göra, men inte så bra att det leder till nytt guld. Man tappar inte spelare som målvakten Daniel Öhrlund och toppforwarden Ivan Obolo utan att det påverkar spelstyrkan.

Andra lag som kommer att få finna sig i sämre placering i sluttabellen än förra året är Helsingborgs IF, Brommapojkarna, Trelleborg och Gais. Helsingborg får klara sig utan Henrik Larsson, Brommapojkarna förlorar försvarsstyrka när Richard Henriksson beslutat avsluta sin fotbollskarriär. Även Trelleborg tappar en central gestalt när Matthias Thylander lämnar laget och fotbollen. Gais har av allt att döma räddat kvar Wandersson i klubben, med eller utan uppehållstillstånd, men tappar Pär Ericsson till lokalkonkurrenten Blåvitt. Det kommer att kännas för Axéns lag.



I grupp 3 har jag placerat ÖSK och där hör man hemma så länge man inte lyckas ersätta Kim Olsen som central anfallare. Med en förändring, förbättring på den positionen kan ÖSK istället vara ett av de lag som kan hota IFK Göteborgs i nuläget ganska solklara guldposition. Det förundrar en man av ordning, d v s jag, att inte ÖSK drog konstruktiva slutsatser av att laget presterade förra årets bästa fotboll när Olsen inte fanns med på planen. Jag tänker på matchen mot Gefle hemma på Behrn Arena.

Halmstad signerade en usel säsong förra året, men inget tyder på någon nämnvärd standardhöjning. Elfsborg blir naturligtvis i vanlig ordning ett topplag, men blir förmodligen inte bättre alldenstund försvarsklippan Teddy Lucic bestämt sig för att sluta med fotbollen.

Kalmar klarade ganska bra av återlåtningen efter guldet 2008. Jag såg laget i ett par matcher i försäsongscupen i spanska Marbella men fann efter detta ingen anledning att ge Kalmar en högre ranking än i grupp 3.

De träningsmatcher som genomförts borde kanske ge fjolårets glada överraskning, BK Häcken, placering i grupp 1, men jag nekar att tro att laget från Hisingen med det omöjiga klubbnamnet ska kunna komma ännu högre upp i den allsvenska tabellen. "Röva", som laget kallas i Göteborg, får nöja sig men en femteplats

Malmö FFs radarpar Daniel Larsson/ Ofere gladde sina supportrar ordentlig under hösten, då de öste in mål. Ni glömmer väl till exempel inte Daniel Larssons hat tric på Behrn Arena? Men målfarligeheten hos duon verkar ha dämpats enligt träningsmatchrapporterna. Daniel var ju med på landslagets vårturné utan att komma med i målprotokollet i någon av matcherna. Tills vidare för MFF behålla sin sjundeplacering.

Översatt till en tabell skulle slutresultatet av 2010 års Allsvenska i fotboll kunna bli detta:

1. IFK Göteborg
2. AIK
3. Elfsborg
4. Kalmar
5. Häcken
6. Örebro SK
7. Malmö FF
8. Djurgården
9. Mjällby
10. Gefle IF
11. Helsingborg
12. Gais
13. Halmstad
14. Brommapojkarna
15. Trelleborg
16. Åtvidaberg

Så snart det händer saker som kan påverka min ranking, kommer jag att ändra tabellen.

Om ni hyser tvivel om min förmåga att analysera lagens slagkraft och rätt värdera förlust av spelare resp tillkommande nya spelare, vill jag referera till att jag åtskilliga gånger haft åtta, ja ända upp till nio rätt på stryktipset. Speciellt när kupongen bestått av allsvenska matcher.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida