fredag 5 mars 2010

7. Örebro SK (38)

Ursäkta att det dröjt med förklarande text till rubricerade ranking av ÖSK. Jag ville så gärna att det i sista stund, innan publiceringen, skulle komma ett bud, en nyhetsbulletin eller vad ni vill, som berättade att nu hade ÖSK löst sitt anfallsproblem.

Men eftersom ingen sådan glädjande nyhet står att finna någonstans så måste jag till stor sorg meddela att ÖSK visserligen åter hamnar på den övre halvan men ändå ett snäpp sämre än förra säsongen. Men jag garderar med en topp-fyra-placering om en lösning, liknande Kim Olsen-effekten inför höstsäsongen 2008, ändå kommer..

Nu vill jag säga att lösningen, den som ger en topp-fyra-placering, inte är en tillfriskande Kim Olsen utan en ny externt rekryterad anfallsspelare. Redan sjundeplatsen förutsätter att Kim Olsen blir spelklar alternativt att Robin Staaf mirakulöst tillfrisknar. Jag har sagt det förut och jag säger det igen- om lagets målskytte framförallt ska ombesörjas av Kim Olsen så är ÖSKs normalplacering i Allsvenskan 6-7.

ÖSK har träningsmatchat flitigast av alla allsvensk lag men ändå hamnar ÖSK i botten om en träningsmatchtabell skulle upprättas. Jag vill inte fördystra tillvaron för ÖSK-fans med att presentera en sådan tabell. Jag nöjer mig med att påminna om att ÖSK mött allsvenska motståndare i fyra matcher och tagit 1 "poäng" av 12 möjliga, 1-1 mot premiärmotståndaren Åtvidabergs FF, en given avstigningskandidat. ÖSK har gjort 13 mål på 10 träningsmatcher, ungefär samma förhållande som i seriespelet 2009 då man gjorde 33 mål på 30 matcher. Men då är att märka att sex träningmål tillverkades i en och samma match, mot finska laget Tampere.

En träningsmatch återstår innan det är dags för allsvensk premiär. Här är resultaten i de tio träningsmatcherna.

ÖSK-Åtvidaberg 1-1
Elfsborg-ÖSK 2-1
Häcken-ÖSK 2-0
ÖSK-Sirius 2-0
AIK-ÖSK 2-1
Tampere-ÖSK 0-6
Munsingen-ÖSK 0-1
Zenit-ÖSK 2-0
ÖSK-Syrianska 0-1
ÖSK-Degerfors 2-3

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida