onsdag 21 april 2010

Ett dramatiskt vägärende

Plötsligt en dag var skogen utanför våra sovrums- och vardagsrumsfönster full av arbetsmaskiner; grävskopor, väghyvlar, lastbilar och allt vad det heter. "Skogen" i det här fallet är skogsremsan mellan bebyggelsen i Björkhaga och Gäddestavägen. Med våldsam kraft och i ett högt tempo började arbetsmaskinerna röja för en ny väg genom den skog som är lingon- och blåbärsmarker och framförallt hemvist för vår hjord på 6-7 rådjur som sedan många år tillbaka varit våra vintergäster.

Jag tog en titt på kommunens hemsida för att där kanske kunna få besked vilka vägarbeten som var på gång i kommunens regi. Någon information om ny väg genom Gäddestaskogen stod dock inte att finna. Jag formulerade och sände därför ett mail till kommunen med en hovsam förfrågan vad som var på gång i "vår" skog. Är det en ny cykelväg på gång? Kommer den att asfalteras? Vart ska den nya vägen ta vägen?

Svaret kom överraskande snabbt från Örebro Kommun, från Tekniska nämnden närmare bestämt. Där hörde tydligen frågan hemma. "Tack för ditt mail. Vi tar nu hand om ditt ärende. Ditt ärendenummer är Tn 757/2010. Din handläggare är Eriksson Gösta".

Ser man på! Min förfrågan hade sådan status att den till och med fick sitt alldeles egna ärendenummer. Dessutom hade ärendet hamnat på en namngiven tjänstemans bord. Det var med andra ord meningen att Gösta Eriksson skulle ta tag i det hela och ge mig ett svar. Betryggande! Under tiden trummade arbetsmaskinerna på utanför våra fönster och pressade sig med ursinning kraft fram genom skogen som här och var är ganska djungellik och sank.

Det ska sägas att det här svaret från Tekniska nämnden, som inte var ett svar utan mer en bekräftelse på att man tog ärendet på allvar, kom den 31 mars. Förmodligen var det samma dag som Gösta Eriksson fick ärendet på sitt bord.

När arbetsmaskinerna kommit så långt in i djungeln att de bara hördes på avstånd, tyckte jag häromdagen att det var dags med en liten påminnelse. En stilla mailförfrågan till Tekniska nämnden när möjligen denne Gösta Eriksson kunde vara beredd att formulera ett svar. Även denna gång kom mailsvaret med vändande post så att säga. "Hej! Ärendet är överflyttat till Stadsbyggnadskontoret och har där ärendenummer Bn 621/ 2010" . Det framgick också att ärendet hade transporterats till Stadsbyggnadskontoret redan den 1 april. Av allt att döma hade Gösta Eriksson ingen insikt i frågan " vad det är för arbetsmaskiner som härjar i Gäddesta- skogen" men kanske också Stadsbyggnadskontoret har svårt att hitta lämplig person att svara på min fråga, eftersom man inte kunnat lägga ut ärendet på någon namngiven person.

Nu har alla arbetsmaskiner tystnat och arbetet uppenbarligen slutfört. Eller har man bara tagit en välbehövlig paus, för vägen, som jag provflanerat, tar ett abrupt slut som om den inte visste vart den skulle ta vägen? Klart är att den blivit ett nytt promenadstråk, men kommer den att asfalteras så att den även kan användas som cykelstråk? Kanske Sociala nämnden eller liknande instans har kläm på fakta. Ge mig gärna ett nytt ärendenummer så jag kan fortsätta känna mig lite betydelsefull!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida