3000 meter hinder
Lite förenklat och aningen provokativt kan man väl säga att hastighetsbegränsningarna på våra svenska vägar utgör hinder. Man måste som bilist både vara uppmärksam och ständigt beredd att lätta på gasen. Nu när de urgamla begänsningarna 50, 70 och 110 kilometer i timmen kompletterats med såväl 30 som 40, 60, 80 och 100 kilometer kan man säga att "hindren" ( för en lugn trafikrytm) blivit fler.
Detta förhållande gäller på en sträcka jag så gott som dagligen åker - Gäddestavägen från Karlslundsgatans avfart mot Björkhaga/Längbro kyrka till rondellen i Mellringe- en sträcka som i längd stämmer väl med Anders Gärderuds gamla gulddistans 3000 meter. Färden på Gäddestavägen inleds med 50 km/timmen, därefter i tur och ordning 30 km-60 km-40 km-60 km-30 km-60 km.
Den första begränsningen till 30 kv/tim är föranledd av det Bovieranbygge som pågår nära (alltför nära?) Längbro kyrka. Den begränsningen är tänkt, tror jag, att bara gälla under arbetsdagarna måndag till fredag, men tyvärr är inte den som ansvarar för att begränsningsskyltarna tas bort efter arbetsdagens slut på fredagen alltid på alerten utan glömmer alltsomoftast sin grannlaga uppgift. Det känns som bilist litet genant att på lördagsmorgonen lätta på gasen till nästan stillastående trots att ingen verksamhet pågår vid Bovieranbygget. Litet extra jönsigt känns det vid de tillfällen då begränsningsskylten bara finns kvar i ena färdriktningen. Vilket har hänt.
På den 3000 meter långa sträckan finns alltså sex begränsningsskyltar att uppmärksamma och anpassa farten till. En begränsningsskylt var 500:e meter. De´ ni!
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida