måndag 13 september 2010

IG i matematik till KD-råd

På debattsidan i dagens Nerikes Allehanda publiceras en insändare signerad kommunalrådet och KD:aren Lennart Bondesson. Insänder har av NA försetts med rubriken

VÅRDNADSBIDRAGET EN SUCCÉ FÖR ÖREBROS BARNFAMILJER.

För att ni förstå att insändarens kräver en reaktion citerar jag följande från insändaren

" I Örebro har vådnadsbidraget funnits sedan den 1 januari 2009. Under första året fick 301 familjer del av vårdnadsbidraget, en mycket bra siffra. Hittills under 2010 har 264 familjer fått vårdnadbidrag, en stor ökning på ca 30 procent"
Eftersom jag inte har anledning tvivla på faktauppgifterna 301 resp.264 går inte leken "Finn fem fel" att applicera på de här raderna, men inte är det långt ifrån. Jag nöjer mig med att konstatera att Bondesson sällar sig till den skara - dagens skolelever i grundskolan- som har svårt med matematiken. Eller rättare sagt - jag tror att dagens skolelever med både lätthet och förtjusning sätter IG (för det finns väl inget lägre betyg) för Bondessons kunskaper i procenträkning.
Sen kan man väl ha sina funderingar över varför 301 familjer är "en mycket bra siffra" eller till och med "succé", som det står i rubriken, när hela 70 procent av Örebros barnfamiljer tycker att vårdnadsbidraget är bra. Den senare uppgiften står nämligen också att läsa i Bondessons insändare.
Men det var närmast den här 30-procentiga ökningen från 301 till 264 som jag ville kommentera.
Om Bondesson får anledning att fortsätta med sina 30-procentiga ökningar så är vårdnadsbidraget snart ett minne blott.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida