fredag 12 oktober 2007

Trappsteg, rost och korv

Man ska akta sig för att vara för ensidig i sitt motinerande. Därför valde jag idag bort Lundbyspåret mot trappan som leder upp till toppen av Kvarntorpshögen. Ett gediget arbete denna trätrappa som i 437 steg leder upp till toppen och "Konst på Hög". Jag kanske inte ska värdera hur gedigen trappan är, jag är nämligen jävig. En av träkonstnärerna är nämligen en god vän till mig.

Det märkliga med den här trappan är att varje trappsteg har en ägare som är namngiven på en bricka applicerad på trappsteget. Man får väl anta att det är personer med anknytning till den forna verksamheten i Kvarntorp, som har köpt in sig i trappan. Jag är en av dem.

När jag stretade uppför den branta trappan och läste namnen på ägarna av de olika trappstegen så tänkte jag att fler med anknytning till ÖSK borde vara med som trappstegsägare. Benny Lennartsson och Åke Granath har varit bosatta i Kvarntorp och Lars-Gunnar Rosmark och Olle "Totten" Gustafsson har arbetat åt Svenska Skifferoljebolaget som arbetsgivaren hette. Däremot såg jag namnet Kenneth Karlsson på ett trappsteg. Kan det vara ÖSKs gamle landslagsback och ledare? Vad har han i så fall för anknytning till Kvarntorp? Att de övriga inte finns med kan vara investeringskostnaden, det kostar nämligen 500 kronor för att få ett trappsteg.

När jag kom upp till toppen var jag mer trött än jag någonsin är efter 5 kilometer stavgång i Lundbyspåret. Så trött att jag inte förmådde ta till mig symboliken i de olika konstverken. Eller varför en gammal rostig kyrka utan ventilationsproblem en brädhög och en manlig blottare är konst. Däremot förstod jag att namnet JOHANSSON i jättebokstäver är en hyllning till gamle landlagscenterhalven Bajdoff.

Nedfarten skedde per stybbväg. Därefter inhandlade jag korv i närbelägen korvfabrik. Två kilo vardera av kokkorv och grillkorv. Jag frågade försynt hur jag ser skillnad på kok- och grillkorv
och fick svaret "Nästa!". Det är möjligt att den expedierande kvinnan är en stor människovän men jag har de gånger jag besökt den aktuella butiken fått en annan uppfattning. Eller behöver man överhuvudtaget vara trevlig mot någon som inte ser skillnaden mellan korv att koka och korv att grilla.

När det gäller den rostiga kyrkan på Kvarntorpshögen kom jag just på att en av Nobelprisvinnarna ( var det i fysik?) fick priset för sina kunskper om rost, eller om det var hans kunskaper om hur rost uppkommer eller om han har kommit på hur man blir av med rost. Hur det än är bör han få chansen att ta sig en titt på kyrkan på askhögen.

Bengt

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida