onsdag 31 oktober 2007

ÖSK-minne 9 - mobbing på Arosvallen

Jag skrev igår om fanjunkare Meijels ilskna "hur i h-vete kunde dom ta ut dej", underförstått till telegrafistutbildning i Skövde 1955. Exakt dom orden hade jag hört ungefär ett år tidigare i min allra första seriematch i ÖSKs A-lag. Jag vill först redogöra för bakgrundent till uttagningen.

Det gällde säsongen 1954-55 och i inledningen av höstsäsongen -54 hade det varit knalt med målskyttet. ÖSK-ledningen beslöt då att lägga in en träningsmatch mellan två seriematcher för att testa Orvar Bergmark som anfallare - igen. Matchen spelades i elljus på Eyravallen mot Västerås IK men utan Orvar på planen. Han hade insjuknat och därmed var anledningen till testmatchen borta. Varför inte passa på att pröva lite ungdomligt, resonerade ledningen, och lät både mig och Ulf Gustafsson, båda förstaårseniorer, spela. Det gick mycket bra för oss båda, matchen vanns med 9-2 och vi fick förtroendet att spela i nästkommande seriematch mot Västerås SK på Arosvallen.

Det var bara några minuter in på den matchen som jag fick höra dom här uppmuntrande orden riktade mot mej - " hur i h-vete kunde dom ta ut dej". Och det var inte vem som helst sa dom, det var lagkaptenen och den mångfaldige landslagsmannen Gösta Lindh. Om Ulf Gustafsson fick höra ungefär detsamma vet jag inte, men sanningen är nog att vi båda gjorde en blek insats. Liksom hela laget för vi förlorade med 0-1. Varken jag eller Ulf var med någon mer match den hösten.

Kanske det hade gått bättre med något mer nyanserad kritik från lagkaptenen. Jag tror nästan det.

Bengt

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida