måndag 28 januari 2008

Vem lär Göran Wall räkna rätt?

Som bakrund till mitt resonemang i det här inlägget bör du ha läst Göran Walls insändare i dagens Nerikes Allehanda. Du hittar inlägget under rubriken "Vårdnadsbidraget kostar mindre än förskola". Rubriken har naturligtvis inte Göran Wall satt men den täcker bra insändarens innehåll.

Jag skulle acceptera Göran Walls kalkyl att det blir billigare med ett vårdnadsbidrag än med förskola om hans kalkyl gällde på sikt. Jag menar om hans resonemang gick ut på att barn som får vara hemma hos sina föräldrar istället för att gå i förskolan blir mer harmoniska och i längden bättre samhällsmedborgare. Och därmed i längden billigare för samhället. Även om jag inte håller med om den kalkylen heller, så vore den i varje fall bättre än den tokkalkyl som säger att eftersom vårdnadbidraget bara kostar 36.000 kronor per år mot 120.000 kronor för en plats på förskolan så blir vårdnadbidragsalternativet billigare för samhället. Göran Wall kan inte på allvar tro att om en familj tar sitt barn från förskolan och istället väljer vårdnadbidrag så minskar kostnaden för förskolan med 120.000 kronor.

Jag har inte hört någon politiker, av vilken färg det vara må, som påstår att införandet av vårdnadsbidrad minskar kostnaderna för samhället. Tvärtom deklarerar de som förordar vårdnadsbidrag att det visserligen är en dyr men ändå viktig reform.

Bengt

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida