tisdag 16 december 2008

"90-nojan"

Jag hajade till direkt när jag läste annonsen i dagens Nerikes Allehanda. Det var ICA på Ekersgatan i Örebro som annonserade. Om man bara litet slött ögnade igenom utbudet i annonsen kanske man inte lade märke till fadäsen. Men någon form av hjärnsläpp, tillfällig får man hoppas, hade annonsansvarig drabbats av. Eller, vilket är mindre troligt, att vi såg embryot till nytänkande inom handeln.

Vad var det då jag hajade till inför? Jo, bland det utbud som annonsen visade fanns ett extrapris på färdigmat, rullpack, 500 g, Felix. Priset 22:- för 3. Vadå 22:-? Det ska naturligtvis vara 21:90. Varför ska just färdigmat ha ett pris som inte slutar på-:90? Alla andra livsmedel i annonsen hade ett pris som var ett antal kronor + 90 öre. Till exempel kostade, enligt annonsen, den frysta kalkonen 49:90 per kilo. Fast du får förstås betala 50:- om du köper ett kilo. Ska du lura affären får du allt dra till med 5 kilo. Först då blir kilopriset utlovade 49:90 Fast vem kan käka 5 kilo torr kalkon?



Skämt åsido, nog är det väl fler än jag som tycker att det är löjeväckande med den här prissättningen som handeln i alla brancher tillämpar tämligen konsekvent. Tror verkligen handelns strateger att en vara som enligt prislappen kostar 299:90 skulle sälja sämre om priset var 300:-? Eller är det så att det finns någon utredning som visar att vi människor fungerar så. Att vi anser oss ha råd att köpa en vara som låt oss säga kostar 499:90, men om priset varit 500:- hade vi ansett det oöverkomligt. Jag ska fråga första bästa ICA-handlare om det finns någon statistik eller utredning som visar att det finns lönsamhetsskäl att fortsätta den löjeväckande prisättningen. I så fall ett klart underbetyg till oss lättlurade konsumenter.

Jag lovar på stående fot att i framtiden styra mina inköp till den handlare som avskaffar 90-nojan, som jag föredrar att kalla det. Är det nån som hänger med?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida