tisdag 9 december 2008

Att få ändan ur vagnen när det gäller....

Varför ska det vara så förbenat svårt för en del att få ändan ur vagnen, att få enkla saker gjorda inom rimlig tid. Det är inte alltid man som utomstående vet vem det är som borde agera och som man kan anklaga.

.....Lek- & Busrondellen
I varje fall inte lika solklart som var ansvaret ligger när det gäller Sveriges fulaste och bedrövligaste - och farligaste- rondell. Jag menar naturligtvis missfostret i korsningen Västhagagatan och Åbyvägen. Läste i Allehanda ett uttalande av en rondellansvarig i Örebro Kommun. Jodå, sa han, det ska bli en permanent rondell av provisoriet. Men han sa inte när.

.....Karlslundsspåret
En stormig natt i början av november knäcktes en belysningsstolpe i Karlslunds motionsspår. Elkabeln lade sig, utan att brytas, rakt över motionsspåret på någon meters höjd. Motionerande fick ta en liten kringgående rörelse i den mån de första överhuvudtaget upptäckte elkabeln. Faktiskt ganska snabbt kom ett gulrött varningsband upp och upplyste motionerande om att här ska man ta det försiktigt. Ungefär två veckor efter att stolpen fallit var fortfarande ingenting annat åtgärdat än att det gulröda bandet fanns på plats. Det kunde jag konstatera under en motionsrunda. Sedan jag passerat brottstället mötte jag en person med e.on-jacka, som frågade mig om jag visste var det fanns en nedfallen elkabel. Skönt, tänkte jag, nu blir det nåt gjort. Trots att jag inte har alltför stort förtroende för just e.on.

Här kunde denna historia ta slut, men så icke. Ytterligare två veckor senare, fyra veckor efter att stolpen knäcktes, var jag på nytt ute i spåret. Döm om min förvåning när jag upptäckte att elkabeln fortfarande spärrade löpvägen. Ingenting var gjort. Förmodlingen hade han med e.on-jackan bara uppgift att ta reda på var den stupade stolpen låg, sedan hade han åkt hem och rapporterat till någon sömnig chef. Till slut måste jag ändå medge att jag igår kunde konstatera att ny fräsch stolpe fanns på plats och kabeln fanns på säker höjd. Fem veckor efter stormnatten i början av november.

.....Lundbyspåret
I motionsspåret i Lundbyskogen finns de olika spårlängderna markerade med en- eller tvåfärgade brickor som finns uppsatta med jämna mellanrum. Men, precis som för drygt ett år sedan, finns ingen information om vad det olika brickorna markerar för spårlängd. Ska det var så förbannat svårt att på anslagstavlan vid starten ge den informationen. Precis som man gör vid alla andra motionsspår jag känner till.

.....Gläntan
För sådär 20 år sedan hälsade dagiset GLÄNTAN i Oxhagen alla välkomna med en skylt där de sju bokstäverna hade var sin glad färg och formerades som en regnbåge på skylten. Så var det för 20 år sendan alltså. Sedan 15 år tillbaka återstår bara fyra bokstäver, samtliga med flagnande färg. De fyra bokstäverna är ANTA. Så har det sett ut i 15 år och varje gång jag går förbi dagiset får jag tanken att " här kan inte pågå någon vidare verksamhet". Så risig är skylten och för övrigt hela exteriören.

.....Björkhaga-Centrum
Det dagiset och den skylten går jag förbi när jag tar promenaden från Björkhaga till Centrum. Hur lång den sträckan är vet jag på ett ungefär eftersom jag använt stegräknare. Örebro Kommun har också genom avståndsskyltar upplyst oss vandrare och cyklister hur långt den tror att det är. De skyltarna är så felaktiga i sina sträckangivelser qtt den kommunalanställde mätaren knappast kan ha varit nykter när han verkställde sitt viktiga uppdrag. Jag har informerat ansvariga på kommen om de här felatigheterna, men någon rättelse har inte ansetts vara av nöden
.
.....Grannens persienn
En närboende i Björkhaga drabbades av en tredskande persienn. Den hängde sig på trekvart och var ingen vacker syn utifrån. Inte inifrån heller får man förmoda. Det här strulet med persiennen hände för fyra år sedan och innan jag började skriva de här raderna gjorde jag en extrakontroll. Jodå, persiennen hängde likadant som för fyra år sedan. Det var egentligen på grund av den där persiennen som jag fick idén att skriva det här inlägget, som alltså handlar om hur förbenat svårt det är för en del att få ändan ur vagnen.

Nu måste jag ut och förankra stolpen till vår postlåda. Den fick sig en riktig törn samma natt som stolpen i Karlslundsspåret knäcktes. Handlingskraft har alltid varit min starka sida



0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida