fredag 13 mars 2009

Inför allsvenska seriestarten/ 9

"Det lag som vinner mittfältet vinner matchen", är ett konstaterande som ofta avges av den som inte vågar sig på ett mer precist tips. Inte desto mindre visar det sig förunderligt ofta att profetian stämmer; laget med det starkaste mittfältet vann matchen. Vare sig detta mittfält består av tre, fyra eller fem individer. Det är därför ingen djärv gissning att laget med det starkaste mittfältet vinner Allsvenskan 2009. V.s.b. (vilket skulle bevisas)



Jag har gjort misstaget att jag tippat den Allsvenska sluttabellen innan jag steg för steg dissekrerat trupperna. Men hade jag avvaktat och avslutat min serie "Inför allsvenska starten 2009" med att presentera sluttabellen, med de olika delanalyserna som underlag, hade det nog ändå blivit en tabell med IFK Göteborg i topp. Även om inte "Blåvitt" toppat en enda lagdelsanalys. Christensen är en bra målvakt men inte bäst. Anfallsmässigt är dom tunna,. Och, vilket jag kommer till nu, man har inte det starkaste mittfältet. Att IFK ändå kommer att toppa tabellen beror på helheten Och dom kanske har den starkaste backlinjen. Vi får se.



Jag har konstruerat sexton allsvenska mittfält efter spelsystemet 4-4-2 och konstaterar att IF Elfsborg har det allsvenska mittfält som oftast avgör matcherna. Kvartetten Stefan Ishizaki-Anders Svensson-Martin Eriksson- Emir Bajrami tycker jag står i viss särklass. Här är de övriga nio på mittfältets "tio i topp":

2. Örebro SK
Eric Bassombeng-Magnus Kihlberg-Nordin Gerzic-Roni Porokara
3. Helsingborgs IF
Kristoffer Andersson-Marcus Lantz-René Makondele- Fredrik Svanbäck
4. Djurgårdens IF
Mattias Jonsson-Andrej Kovac-Daniel Sjölund-Sebastian Rajalakso
5. IFK Göteborg
Daniel Alexandersson-Gustav Svensson-Pontus Wernblom-Tobias Hysén
6. Malmö FF
Babis Stefanidis-Daniel Andersson-Guillermo Molins-Jeffrey Aubynn
7. Kalmar FF
Tobias Eriksson-Rasmus Elm-Henrik Rydström-Jimmie Augustsson
8. Hammarby
Erkan Zengin-Louay Chanko-Fredrik Söderström-Sebastian Castro-Tello
9. Halmstad BK
Michael Görlitz-Andreas Johansson-Sebastian Johansson-Anel Raskaj
10. AIK
Kenny Pavey-Kevin Walker-Bojan Djordjik- Pierre Bengtsson

Jodå, jag vet att AIKs Kevin Walker/Pierre Bengtsson närmast lekte med ÖSKs mittfältare vid träningsmatchen tidigare i vår. Men när allvaret börjar.....

Återstår att syna lagens försvarskraft, vilket jag återkommer till. Min analys har så här långt visat att...

.... Örebro SK har den bästa målvakten
.... Elfsborg har det starkaste mittfältet
.... Örgryte har den starkaste anfallsduon

























2 kommentarer:

Klockan 15 mars 2009 kl. 03:09 , Blogger Erik sa...

Vart tog Nordback vägen?

 
Klockan 15 mars 2009 kl. 03:20 , Blogger Bengt sa...

Så vitt jag förstår finns det bara ordinarie plats för Fredrik i en 4-3-3-variant. Då blir såväl Bassombeng som Porokara anfallare och det ges plats för Fredrik på mitten. Vad har du för annan lösning?

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida