torsdag 28 maj 2009

HBK-ÖSK, kryss, gardera med etta!

Jag har för närvarande och ytterligare fyra veckor framåt ansvaret för en tipsrad som förr eller senare ska berika tretton medlemmar i ett tipsbolag. Raden är ett 256-raders system, vilket innebär att åtta halvgarderingar får utnyttjas.

Grunden för vårt system är en stående rad, en enkelrad som är lika vecka för vecka. Från denna stående rad ska de åtta garderingsvärda matcherna tas ut.. Match nr 3 på veckans stryktipskupong är Halmstads BK mot ÖSK. Den stående raden ger ett kryss på den matchen. En rimligt trolig utgång. Jag har dock offrat en av de åtta halvgarderingarna på den matchen, men inte genom att trycka dit en "2:a, utan garderat med tecknet för hemmavinst.

Nu är det emellertid så att det här tipsbolaget utgörs av en samling ÖSK mycket närstående personer. Därför har min garderingsetta på matchen Halmstad - ÖSK fått något av "svära i kyrkan" över sig. "Håller man på ÖSK ska man göra det i alla väder", har man sagt mig. Underförstått; "även om det skulle kosta oss en tipsvinst på 100.000:-".

"Om det nu skulle bli så att match nr 3 slutar med en tvåa (ÖSK-vinst) och vi därmed får bara 12 rätt så är väl allt frid och fröjd" har jag försvarat mig med och fått medhåll från något håll.

Det är sannerligen inte lätt att vara tipsansvarig i ett tipsbolag bestående av " charmigt enögda fotbollsentusiaster med ÖSK-hjärta" där alla anser att en ÖSK-vinst är så given att ingen som helst gardering behövs.

Fotnot: Av 10 tidningar tippar 9 att segern i match nr 3 går till HBK. ÖSK får ingen röst. Varför, kan man undra?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida