måndag 25 maj 2009

Jönsig fredagsfabrik

I Lokalradions barndom utgjorde det nya mediet ett närmast outtömligt förråd av jönsiga programidéer, naiva jinglar och korkade programnamn som gjorda att utnyttjas av revymarkare, ståuppare och andra medlemmar i den parodiserande kåren. Inte minst Radio Örebro parodiserades och utnyttjades av t ex samme Peter Flack som idag då och då medverkar i den lokal kanalen.

Numera är det stil och klass på de lokala radiokanalerna. Inte minst Radio Örebro. Jag är visserligen ingen trogen lyssnare av P4 men tillräckligt ofta lyssnande för att kunna ge detta betyg. Döm därför om min förvåning då jag häromdagen drog igång bilradion, inställd på P4, och hörde ett inslag som jag direkt klassade som en historisk repris från lokalradions olyckliga barndom. Programmets namn, Fredagsfabriken, upprepades med jämna mellanrum och programledare var en Kalle Någonting. Men det var tyvärr ingen repris, men i jönsighet fullt i klass med de inslag jag minns från lokalradions start.

Hur kunde ni, Radio Örebro?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida