lördag 20 februari 2010

Årets värvning av AIK (25)

Nu är det bara några dagar kvar tills det är upp till bevis när det gäller min, som jag låtit förstå, eminenta förmåga att förutsäga ordningsföljden mellan de 16 allsvenska lagen i 2010 års allsvenska tabell. Jag har ju redan gjort en grovanalys där jag informerat om vilka lag som blir bättre, lika bra, sämre än förra året. Resultat som droppar in, värvningar som görs och andra saker som förändrar slagstyrkan har jag nogsamt noterat och gör efterhand justeringar i min grovanalys.



Ta gruppen "Lag som blir sämre än förra säsongen" där jag placerat svenska mästarna AIK, Helsingborg, Brommapojkarna och Trelleborg. Brommapojkarna har till exempel sedan dess tagit sig orådet före att med klara 2-0 besegra ett lag som jag rankat som "Lag som blir bättre än förra säsongen", Djurgårdens IF. Visserligen var, och är fortfarande, Djurgårdens placeringen i den gruppen ganska logisk eftersom varje förändring i Djurgårdens fall måste bli till det bättre. Jag anade att Brommapojkarna skulle få problem med sitt försvarsspel efter ett par anmärkningsvärda avhopp, men så kommer rapporter om att just försvarsspelet var av utmärkt slag i matchen mot Djurgården. Det är inte lätt att vara chefsanalytiker.



AIK var lättplacerade när det stod klart att de två spelare som var viktigaste komponenter i AIKs guldkoncept, målvakten Öhrlund och poängkungen Obolo, skulle lämna klubben. Efter detta har AIK gjort en kanonvärvning när man skrivit kontrakt med Villareals Sebastian Eguren, en spelare som gjorde stor succé i Hammarby för ett par år sen. Kontraktet gäller emellertid tills vidare bara till 30 juni. Men Eguren kan inte väga upp förlusten av Öhrlund och Obolo, så AIK får finna sig i stanna i gruppen "sämre än..."



De två övriga lagen, skånebröderna Helsingborg och Trelleborg, har inte presterat någonting som motiverar förändring deras ranking.



Jag håller nu som bäst på att försöka analysera vad som fått Malmö FF att drömma gulddrömmar. Inte kan det väl ha varit de 0-6 mot danska elitlaget Nordjälland, ett lag som förövrigt matchat flitigt mot allsvenska lag.. Tills vidare får Malmö stanna i "lika som förra året" , vad än verkställande direktören säger. Här är Nordsjällands resultat i övriga matcher med allsvenskt motstånd:



Halmstad- Nordsjälland 1-1, Mjällby-Nordsjälland 0-0, Göteborg-Nordsjälland 2-1. Den första mars möter man Trelleborgs FF. Den matchen kan komma att avgöra om Trelleborg är fågel eller fisk i årets allsvenska.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida