tisdag 16 februari 2010

Det nya sättet att räkna

Det har varit väldigt svårt att ur ledande politikers mun få klara besked om hur det s k jobbskatteavdraget slår i olika inkomstgrupper. Reinfeldt och andra företrädare för den borgliga alliansen säger bara att avdraget gett låg- och medelinkomsttagare skattelättnader medan de rödgröna kontrat med att 50% av de pengar som avsatts till skattelättnader kommit de 10% som tjänar mest till del. Att skattelättnaderna dessutom mest gynnat män har också framförts från det hållet.

I brist på besked konsulterade jag en " liberal-konservativ blogg" vid namn Politikbloggen. Ingen neutral instans förstås, men eftersom man i texten lovade att förklara jobbskatteavdragets effekter på ett sätt "så till och socialdemokrater förstår" så valde jag att ta del av den information som gavs.

I tabellform redovisades att en person med 100.000 kronor i årslön genom jobbskatteavdraget fått en skattesänkning på 6.482 kronor, d v s så mycket mer i plånboken på årsbasis. I samma tabell kan man se att för en person med fem gånger högre årslön, 500.000 kronor, blir skattelättnaden 14.460 kronor. Skattelättnaderna för lönenivåer däremellan redovisades också.

Som en förklarande text till tabellen avslutar den liberala och konservativa bloggen med sammanfattningen:

"Som ni kan se får låg- och medelinkomsttagare största delen av skattesänkningskakan"

Trots att jag är socialdemokrat förstår jag inte den slutledningen. Och ändå inledde man med att lova att till och en sån som jag skulle förstå.


0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida