söndag 21 februari 2010

Nästan allt är sig likt i ÖSK (26)

John Alvbåge
Anttonen- Almebäck- Wikström- Wowoah
Magnus Kihlberg-Fredrik Nordback-Nordin Gerzic
Eric Bassombeng-Kim Olsen-Roni Porokara
*
Nej, det är inte mitt förslag till premiärlag mot Åtvidaberg. Det är istället det lag som ÖSK ställde upp med från matchstart i förra årets premiär mot Djurgårdens IF. Medge att det är en laguppställning som mycket väl skulle kunna var identisk med den som ska ta sig an Åtvidabergs FF i årets premiär om inte skador fanns att ta hänsyn till. Även om inte skador hindrar så tror jag inte att premiärelvan i år blir till elva elftedelar lik den som till slut förlorade med matchen enda mål mot Djurgården. Det överensstämmer heller inte med mitt förslag, som jag för övrigt inte är helt klar med ännu.
Sixten , tror jag, kommer att satsa på ovanstående elva minus Bassombeng och plus Astwald.
Jag, som av någon underlig anledning inte har det slutliga avgörandet, tycker inte att Alejandro Bedoya kan ställas utanför en startelva. Det vore att slösa med resurserna
*
Förra säsongen hade ÖSK målsättningen "sämst femma". Det blev som bekant en sjätteplats. Om rapporterna från träningslägret i Spanien talar sanning kommer ÖSK att höja målsättningen ett snäpp till "sämst fyra". Men, snälla ÖSK, gör inte som allsvenska kollegan Malmö FF, som spikar en målsättning utan att ange de medel som måste till för att målsättningen ska realiseras. Mål utan Medel är värdelöst. Jag är övertygad om att "medlet" i ÖSKs fall är en anfallsförstärkning. Kim Olsen duger om målsättningen är en 6-7 plats, men inte om allsvenska medaljer och spel i Europa med trovärdighet ska bli verklighet. Jag kommer att bli besviken om inget påtagligt görs för att stärka anfallet men trots det höjer målsättningen. Det är inte trovärdigt.

*

En sak är tämligen klar. Inget annat lag än ÖSK kommer till årets premiär med ett lag som tillnärmelsevis är så likt det lag som premiärspelade för ett år sedan. Om det är en styrka eller en svaghet, eller bådadera, kan ni fundera över.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida