söndag 1 februari 2009

Eftersnack om "Eftersnack"

På frågan varför jag började blogga skulle jag naturligtvis ha svarat att jag behöver tid på mig att formulera mina åsikter och ge genomtänkta svar. Men den möjligheten ges inte i en direktsänd TV-sändning som dessutom gör anspråk på att vara en så kallad pratshow. Underhållning alltså. Men det är kanske nödvändigt att deltagare i en pratshow som ska diskutera det ökande bloggandet själva ska vara just bloggare.



Jag gör den här reflexionen sedan jag i reprissändning sett och hört mitt deltagande i Tvärsnytts "Eftersnack". Det blev inte många kloka ord sagda från min sida, tur då att mina två deltagande kamrater från blogvärlden hade lättare att uttrycka sig. Dessutom var det något i studioluften som gjorde min stämma så hes att de som vanligvis hör mig prata undrade om jag var dubbad. Vilket kanske hade varit en fördel.



Nog med självkritik, men sanningen är nog att bloggare i gemen lättare formulerar sig i skrift än i tal. I mitt fall fascinerades jag också av tanken att mina "Thörners Tankar" skulle kunna läsas över hela vår jord utan att jag ett ögonblick reflekterade över det eventuella intresset i Nya Zeeland och på Bari att få ta del av rondellproblemen i Örebro eller ÖSKs förberedelser inför den allsvenska säsongen.

Men visst var det kul och lärorikt att få vara med i en direktsänd TV-produktion. Den höll för övrigt på att aldrig bli verklighet eftersom jag hade svårigheter att komma in i de hermetiskt tillslutna Tvärsnytt-lokalerna på Fabriksgatan i Örebro. Jag hade, vis av många skador, frågat hur man som gäst kommer in i dessa lokalerna och fick det käcka svaret att "det är bara att trycka på knappen". Det var bara det problemet att det fanns inte bara en knapp utan mängder. Det var alltså en portkod det gällde att kunna. Jag fick återigen klart för mig att anställda aldrig vet hur ingångarna för besökare och kunder ser ut, vilka anslag som finns uppsatta till ledning för besökare eller hur man som anländ sådan ger sig tillkänna. Så är det på Scandic Hotel Väst i Örebro och så är det hos Tvärsnytt i samma stad. Jag föreslår att i den interna informationen ingår att någon gång passera in på företaget genom besöksentrén. När produktionsledningen på Tvärsnytt upptäckte att en deltagare saknades insåg man att Thörner antingen stod i sina tankar eller hade glömt att han skulle trycka på knappen.

Bortsett från detta var det en angenäm upplevelse att tillsammans med avspänd, vänlig och yrkesskicklig personal få göra detta pratprogram om bloggning.



PS Det behövdes alltså en portkod för att ta sig in i SVT-lokalerna på Fabriksgatan. Den portkod som gällde fanns visserligen anslagen men omöjlig att läsa i mörkret utanför entrén. Uppmaningen "tryck bara på knappen" borde istället ha varit "ta med dig en ficklampa". DS





2 kommentarer:

Klockan 10 februari 2009 kl. 02:48 , Blogger Kal Ström sa...

Det var kul att ses i alla fall.

Själv är jag mest fascinerad över varför den attackerade kvinnan hade inhandlat en anti-hund-spray från första början, innan hon blivit attackerad. Tanken skulle aldrig slagit mig ...

 
Klockan 10 februari 2009 kl. 08:03 , Blogger Bengt sa...

Förmodligen var det inte första gången hon attackerats i Lundbyspåret. Själv har jag övergivit stans bästa motionsslinga för det betydligt fredligare karlslundsspåret

Visst var det kul att ses. Nu väntar jag bara på din aviserade ÖSK-blog

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida